zaterdag 2 februari 2019

Stadsdichter van Lokeren!


De Cultuurraad van Lokeren had een wedstrijd uitgeschreven voor een gedicht over Lokeren dat ook gepast was voor Valentijn. En... ik heb gewonnen! Ik mag me nu de eretitel van 'stadsdichter' aanmeten.


Lokeren, mijn lief
lokte me
naar je groene oevers

de meikever
speelt goedbedoeld
haasje-over

hier dragen de mollen
de broek, 't water
staat in hun kelder

Lokeren, mijn lief
ligt te loungen
in het Vagevuur

Jan kennen we,
en bijna alleman
applaudisseert 't vuurwerk

-

dat van ons
knettert rustig door



Het juryverslag was erg lovend:

De band die zij met de stad heeft, brengt zij tot leven door een paar facetten ervan in de kijker te plaatsen: de Durmeboorden, de hazen, het Molsbroek, het Vagevuur, het vuurwerk en de gemoedelijke sfeer waarin het nog mogelijk is veel mensen te leren kennen.

Dat zijn de steunpunten van het gedicht, maar die volstaan niet om van echte poëzie te kunnen spreken. Die ontstaat in de eerste plaats door het werk van haar verbeelding, die de realiteit vat in frisse, speelse taferelen die je doen glimlachen en je meetrekken naar een helder Lokeren dat nog kan betoveren, dat verwant is aan de lente en de zomer. Die verbeelding kan evenwel alleen maar werkzaam worden via een grondige kennis van de mogelijkheden van de taal. Die laten de auteur toe om originele, gedurfde beelden en formuleringen te gebruiken.

Het is duidelijk dat zij al van veel vroeger een intense omgang heeft met het literair Nederlands en uiteraard vertrouwd is met poëzie. En met de klankvereisten die een gedicht kan stellen als het expressief, luid of stil, moet gelezen worden.

De jury is eensgezind: dit gedicht verdient de eerste prijs.


Het artikel over de prijsuitreiking vind je op de website van Het Laatste Nieuws:
https://www.hln.be/regio/lokeren/leni-verbogen-schrijft-mooiste-stadsgedicht~a234e364/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten